2013. július 26., péntek

3 dolog, amit nem is gondoltál volna az otthoni stúdiózásról

>> Figyelem, időrabló bejegyzés!!! <<
---
Lektorálta: Tóth Bálint
(Special Providence, Bose épülethangrendszerek, Buddha Bar Hotel Budapest 5*+**)
---

Home studio. 2002 volt, amikor találkoztam ezzel a fogalommal, épp végezve a gimiben és belecsöppenve a való életbe, 2 éve zenekarozva. Semmit nem tudtam róla, nem is érdekelt, meg abban az időben inkább bíztunk a stúdiókban. Az elérhető árú otthonstúdiózós eszközökről ne beszéljünk. Voltak, dehát egy olcsóbb autó ára. Volt.
Rá egy évre hangtechnikai képzésen kötöttem ki, ami megalapozta a következő sok évemet hangosításban és némikeg stúdió oldalon is.

A stúdiózás is egy olyan kritikus pont, ahol a módszereimmel sokan nem fognak egyetérteni, főleg a vájtfülűek, de ha mindenkinek lenne fél és 1 millió forintja 3-4 számra - de akár 100ezer is -, akkor nem indult volna el ez a blog.
A stúdiózás előfeltétel, különben nincs mit marketingelned. Ez az írás itt nem egy stúdiótechnikai szakirodalom es nem is egy user manual. Ne várjuk tőle.
Tehát NEM abból indulunk ki, hogy mi lenne a frankó, hanem a gyakorlatból, hogy egy zenekar minimál költségvetéssel dolgozik és hajlandó tanulni a cél érdekében, hogy DIY (do it yourself) megcsinálhassa, amit meg lehet.

1) Hangszigetelés

Ez pont nem érdekes a hangzásban es nem is fogunk tudni leszigetelni egy szobát, de rengetegen kérdezik - és főleg keverik a hangcsillapítással -, ezért picit belemegyünk. Próbaterem szempontjából például.
Szigetelni tömeggel lehet. Ha van 1 méter vastag falad, az jó. De általában nincs. így régóta jól bevált technika a "doboz a dobozban" elv (box in box). Nem írnék sokat róla, a kép es a google elárul mindent (kulcsszó: soundproofing). A lényege, hogy van egy belső es egy külső fal, ami nem érintkezik egymással, így hangzavar közben a belső fal rezeg, a külső pedig nem engedi a szabadba a hangot.


Van egy saját tapasztalatom ezzel, egyszer nagymuttinál felhúztunk egy hasonló pecót, annyi különbséggel, hogy az alja nem volt dupla, csak jó vastag beton.

Tapasztalatok:
Nos a falazást alapvetően szorosra kell csinálni (1 cm habarcs a téglák között) (van egy kis épitési ismeretem is pár év SZIE - Ybl karról;)), nem sajnálva az anyagot. Mivel mi szakikkal dolgoztattunk, nos...hagyott kivánnivalót maga után. De igazábol felépült.
A retegezes belulrol kifele: szimpla tegla vastag fal, 10 cm vastag 120 cm3 kozetgyapot (legjobb hangszigetelok kozott van), 5-10 cm legres, dupla tegla vastag fal.
Az egesz kocerajt kitomtuk kozetgyapottal (kiveve ugye a padlot).
Ajto: dupla. Belul ~4 cm vastag ajto, bele kiszedve, kitomve uveggyapottal. Kulso ~20 cm vastag, benne annyi kozet es uveggyapot, amennyi csak belefert.
Az eredmeny: ugye azt tudni kell, hogy tokeletesen szigetelni nem lehet. Bar mindent meg lehet oldani a gazdasagossag rovasara:). Tehat ezzel a felig jo konstrukcioval azt sikerult elerni, hogy amikor a kedvenc metalzenekarunk probalt benn, akkor az ajtotol 1 meterre ugy tudtunk beszelgetni, mint egy visszafogott hangu ember, a Szabo Ervin Kozponti Konyvtar 2. Emeleti olvasotermeben, amikor a pult mogott ulo munkatarstol erdeklodik. Eleg halk volt.
Sajnos egy megvaltozott rendelet a beepithetosegrol es egy joakaro szomszed par ev mukodes utan megszabotalta a projektet. El kellett hagynunk a masodik otthonunkat.

2) Hangcsillapítás

Ez már kihat a hangzásra. Nem hangszigetelő!!! Ezen ugy atmegy a hang, mint a sicc. Gondoljunk arra, hogy takaro alatt orditozunk. Halljuk? Halljuk. Ez arra jo, hogy random szerkezeti elrendezese miatt az ot tamado hangreszecskek mozgasi energiajat csokkenti, amitol azok elhalnak, igy nem rohangasznak a falak kozott ide-oda utodve, azaz zengest keltve (amit a mikrofon is eloszeretettel felvesz, nekunk pedig nem magashianyos visszaverodesekre van szuksegunk, hanem tiszta hangra).
Mivel? A tuti, az nagymutti tolldunyhaja. Ingyen van barmelyik oregebb hazban es kivalo csillapitasi ertekekkel bir. Aztan ott vannak a piramis szivacsok vagy mik. Megfizethetetlen. Van meg un akusztikai lemez, ez fanyesedekek random osszeragasztva. Jo, elerheto aru. Az epitoanyag tanarom szerint tokeletesen hangszigetel is, en nem vennek ra merget, de ezt a tulajdonsagat azert figyelembe kell venni. A szivacsnak meg kene nezni az ertekeit, de ugy emlekszem, hogy a varakozasokkal ellentetben annyira nem jo. Ami a 100% urban legend, az a tojastalca. Valoszinuleg azert, mert van benne "legres" es egyenetlen is a felulete, de mindezektol fuggetlenul szart sem er. Mi anno dekornak hasznaltuk a plafonra az osb lapra. A fa kellemes anyag, de nem hinnem, hogy pont ezzel dolgozna egy amator zenekar.
A tull fogguny meg eleg jo es relative konnyen beszerezheto.
Szoval minek kell megfelelnie a csillapito anyagnak? Legyen a felulete szabalytalan, minel vastagabb, annal jobb, a belso szerkezete pedig szinten minel szabalytalabb elrendezesu. Ennyi erovel a gyapot is jo lenne, de ne probaljuk ki, hogy milyen belelegezni...
Hogyan? Az elhelyezkedes fontos. A sarkokban koncentralodik a visszaverodesek nagyresze. Es a szabalyos, parhuzamos falakat is szeretik a visszaverodesek, ezert ha a termunk nem is mondjuk trapez vagy deltoid alapu, azert meg lehet eleg jo suketszobank. Ugy, hogy a sarkokba felteszzuk nagymutti takaroit. Plafonig. Ez mar sokat segit, de mehet azert a falakra is. Ajto hatara szonyeg vagy akarmi:)
A falaknal 5-6 cm legrest erdemes hagyni. A reszecske belemegy az anyagba, atmegy rajta, orul hogy ujra szabad levego, verodik a falon es meg1x atmegy az anyagon. 2 jobb, mint az 1.

3) Hangszerfelvételek

Dob

Ugye mindenki ettől tart a legjobban. Van megoldás, de a hiúságot félre kell tenni. Dobgép. Ez a kifejezés csak annak hangzik rosszul, aki 20 éve hallott róla utoljára. 10...
Ma ez úgy működik, hogy profi dobosok felütnek jó dobokon, jó körülmények között 8000 millió ritmusképletet és neked csak be kell húzogatnod, hogy mi kell. Voálá, stúdióminőség. Ha ennél egyedibb játékot szeretnél, akkor ezeket vagy átírod vagy azokkal a dobhangokkal újat kreálsz. Bár az elég pöcsölős. 10-11 szám bonyolultságtol függően 2-3 hónap. Ilyenekről hallottam és ezt tapasztaltam eddig. Ugyanis ütesenként be kell pöttyözni egy táblázatot. Lehet másolni, de gyorsan rájövünk, hogy 1-1 riff mégsem olyan egyszerű, mint ahogy leütjük. Nem mennék most bele, hogy egy dob plugint hogyan kell használni, a lényeg, hogy van egy táblázat, aminek a sorai a hangszerek, az oszlopai az idő (1. negyed, 2. negyed, stb.) és be kell egérrel kattantgatni az ütéseket. Ez az úgynevezett MIDIzés.
Ennél némileg egyszerűbb "beirogatás", ha elektromos dobbal felütjük szintén midibe. Sztem ma már nem olyan gáz a dob és számítógép közti szinkronizálás, mint amikor 2005-ben ilyet használtam otthon.
A MIDI 2 dolgot tud: hol és milyen hangos. Hangot nem tartalmaz. Tehát amikor feljátszunk bármit egy felvevőprogramba (ami tudja a midit), akkor a ritmusképlet meglesz, de zongorahangon fog megszólalni. Nekünk meg kell egy dob plugin, ami a frankó kis hangokat tartalmazza. Ilyen pl. az Addictive Drums vagy a Superior.
Ha ugyanezt el akarjuk érni, csak akusztikus dobbal, akkor triggerezzük be.
Tehát ott tartunk, hogy akár 1 db számítógéppel és egy programmal kész a stúdióminőségű dobunk. Jöhet a többi.

Basszusgitár

Ez nem akkora para, kerítünk egy USB-s kiskeverőt vagy hangkártyát, amin van XLR mikrofoncsatlakozás. Minimum ajánlanám az 1 mikrofonos és 1 vonaljeles (LINE OUT, Send, stb.) 2 sávos felvételt, de a bizti kedvéért az 1 lábdob mikrofon/1 hangszer mikrofon/1 vonaljel kombót használnám, ha idegen kezekhez küldenénk a felvett nyersanyagot. Csakhogy tudjon miből válogatni. A lábdob miksi előnyös a motyó aljának felvételéhez, a vonaljel pedig az érthetőség érdekében.

Bálint kiegészítése: szerinte működőképes a basszus ledugva vonalba vagy DI-Box-szal nyersen a számítógépbe, szoftvertámogatást neki, aztán hadd menjen. (A szoftvertámogatást úgy értjük, hogy a mai programok olyan hangokat adnak ki, hogy beszarsz - a szerk.)


Gitárok

Nya itt már több dolgunk van, azaz a gitárosnak. Akad majd sávunk. Először is 2 hangszermikrofon a minimum, amit elé tennék 1-1 tányérnak. Ha egytányéros kombónk van, akkor természetesen 1 mikrofon, de amennyire tudjuk, egy vonaljelet is igyekezzünk kikötni.
4 tányéros ládánál 2 mikrofonnal vennék fel, plusz - ha megoldható -, a vonaljelet is kikötném. A vonaljel mindig érthetőséget ad a felvételünkhöz (de keveréskor figyelmesen kell bánni vele).
Így egyszeri felvételkor lesz 2-3 sávunk. Gitárnál szoktak vastagítani, azaz még1x ugyanazt feljátszani (csak a ritmusgitárnál). Ha igazán biztosra mennénk, én 3x játsza(t)nám fel. Így már lesz 2-3 feljátszás X 3 (2 miksi + vonaljel) sávunk, azaz 6-9 gitársávunk. de ez csak az egyik oldal, mert a ritmusgitár mindkét oldalról szól (sztereó felvételt készítünk). Ezt a 2-3 feljátszást meg kéne tennünk még1x, hogy a másik oldalt is feltöltsük. Ez 6-9 gitár jobb oldalon és 6-9 gitársáv bal oldalon. Ezt a sok feljátszást megspórólhatjuk, ha 1 feljátszásnyi gitársávo(ka)t megduplázzuk, majd az újat 3 és 6 millisecundum között arrébb toljuk.
Ennyit még nem hall meg a fül, de érzékeli -> vastagabbnak fog hallatszani.
Azért ha stúdióba küldjük az anyagot, javallom a 2 mik + vonal és 3-3x feljátszás (jobb, bal oldal) verziót.

Ez csak a ritmusgitár, de ne aggódjunk a többi résszel - mint díszítések, szólók - már nem lesznek ilyen gondok, azokat elég csak egyszer feljátszani. A ritmusgitársávoknak ellenben elejétől a végéig kell szólniuk. Hogy miért? Hallgassátok meg, mi van akkor, ha kihagyjátok a próbán is kihagyott részeket (pl. ikerszólóknál). (Pötyit kiüresedik a száund.)

Bálint kiegészítése: azt mondja, érdemes a gitár jelét tök csupaszon is felvenni, erősítő nélkül. "Ebből később rendes stúdióban lehet reampolni. Ez még otthon sem butaság, mert lehet, hogy keverés közben derül ki, hogy a gtr szand nem passzol a dalba..." 
(Kellhet kéziszótár?) :)

Ének

Ezzel szintén nem lesz sok gond. Bedugunk a kölcsönkapott, megvásárolt vagy elcserélt hangkártya/keverőnkbe egy kondimikrofont (nagymembrános) és felénekeljük. A verzéknél nincs, de refréneknél érdemes a vastagítás 3x (jobb, bal, középre panorámázva). De a hangzás magáért beszél, ha meghallgatjuk vastagítás előtt és után.

Csordavokál
Egy mikrofont körbeálltok és feléneklitek, amit kell. Érdemes meghallgatni, mi van, ha duplázzátok a sávot. Nem újrafeléneklés, csak megkettőzés.

Bálint kiegészítése: kölcsön kell kérni a legdrágább mikit, plusz baromira nem árt egy jó előfok is a hangkártya/konverter elé. Csodákra képes. Énekhez otthon érdemes ernyőt használni, mert a süketszobának is van valamennyi hangja, az ernyő pedig tök jól fogja a mikrofon háta mögül érkező visszaverődéseket.


Egyéb (kütyü, sampler, szinti, stb.)

Otthon megcsináljuk számítógépen, kimentjük/exportáljuk/rendereljük wav-ba (sztereóban) és átadjuk a (nullára húzva) a keverő úriembernek.

Nullára húzás: van egy szintisávunk , ami a 3 perces számunk közepén 1 percnél kezdődik és 30 másodperces. Nos nem a 30 másodperces részt adjuk át a keverős emberkének, hogy utána találgasson, hogy vajon a projektben hova húzza be az elejét, hanem a sávunk 1:30 perces lesz, amiből az első 1 perc csend. Így a keverős embernek csak annyi a dolga, hogy a megkapott wav-okat csak beimportálja a projektjébe és a track hosszát 0:00 perchez húzza. Így biztosan a helyén fog megszólalni a példaként említett szintisávunk.

+1) Ici-pici keverés

Nagyjából ennyi. Egy próbateremben megoldható a nyersanyag felvétele. A keverési technikák már más lapra tartoznak, de mivel ez relátíve szubjektív téma (ki így hallja jónak, ki úgy), így nem mennék bele.
Annyi megjegyzést fűznék hozzá, hogy egy pici sorrend felvétel után:
  1. arányozás
  2. hangszínelés
  3. újra arányozás (a frekvencia emelések/vágásoktól "hangosodnak/halkulnak" a hangszerek)
  4. dinamikaszabályzás
  5. effektezés
  6. Mastering ([nem túl sok] frekvenciatartományra bontás [pop-rock: 2 sáv {magas-mély}, DnB/hiphop: 3 sáv {mély-közép-magas}], kompresszálás)

Ha kellő minőségű alapanyagot veszünk fel és van egy kis pénzünk, körbe lehet kérdezni stúdiókat, hogy lekevernék-e.

Emberi oldal

Kicsit szakmaira sikerült az írás, nem bírom ki, hogy vmi "hasznosat" ne csapjak hozzá. Nézzük az otthoni stúdiózás emberi oldalát, azaz a feketelevest.
Azon kívül, hogy nem adjuk oda a pénzünk a gonosz, lehúzós stúdióknak (hehe) és otthon magunk haladhatunk a saját tempónkban, azért vannak árnyoldalai is.
Ájánlátom a kevetkező, bruder:
  • Zárkózzatok be mindannyian X napra a felvevőhelyiségbe. Különben az életben nem készül az anyag.
  • lehet, hogy annyi ingyen időnk van így, mint még soha, de ne legyünk restek használni a kopi-péjsztet. nem "még1x megpróbálom, már majdnem jó volt", nem "nem kell vágni, feljátszom inkább, mert ___", nem "kicsit késik/siet, feljátszom még1x", és a többi. megértem, hogy van az a rész, amelyiket jobb feljátszani újra, mert jobban fog szólni, de aki ezt észreveszi, az a fentieket sem fogja sűrűn említeni.
  • itt simán be lehet tölteni igazán (szeszt), hogy annyira tökös legyen az az ének, amennyire csak lehet, de azért vissza az 1./2. ponthoz. Figyeljünk oda.
  • "egyet mondok csávókám": nincs az a menedzser, aki képes összefogni egy zenekart, hogy haladjon az otthoni stúdiózással. Nincs. úgyhogy mi se akarjuk elhinni, hogy menni fog. ez kemény dolog, kell az alázat. legyen haladási tervünk, de legalább egy egymás munkáját maximálisan tisztelő csapat.
Stúdió előnye,
  • hogy szakemberek foglalkoznak a dologgal, így flottul haladhat a munka, nincs szakmai akadály (jobb esetben)
  • fix a rendelkezésre álló idő, ami otthon azért mégsem az, így rá vagyunk kényszerítve a hasznos munkára
  • FIZETÜNK ÉRTE! szóval a tökölődésünk a saját és FŐLEG mások/a zenésztársaink pénzébe kerül. Tökölődés lehet a hangszeres felkészülés hiánya, az ego kicsúcsosodása, vagy komolytalan hozzáállás (előző nap ittunk, másnap nem vagy szarul megy a munka). Legyünk tisztában az érdekeinkkel, a zenekar érdekével és a képességeinkkel. Akkor elkerülhetőek a zenekart hátráltató összeütközések és haladhat a banda optimálisan a saját útján (ez volt az idealista hozzáállás).

4 megjegyzés:

  1. Tetszik a cikk. Valami hasonló szellemben munkálkodok én is. :) A cikk szerintem a legtöbb profi stúdiónak aki olvassa nem nyeri el a tetszését, sőt lehet hogy fel is háborodik rajta, de ez természetes, ők a profitot nézik kizárólag. Ez a cikk a zenekarok egy bizonyos rétegének szól, azoknak akik nem engedhetik meg maguknak a drága stúdiózást, mivel se pénz se rajongóbázis (még). Nekik a cél a bemutatkozás lesz, továbbá az hogy korrekt, hallgatható minőségben tegyék ezt.
    Találkoztam egy olyan jelenséggel is, hogy azt mondják hogy felveszik maguknak és végigcsnálják, mert van egy relatíve jó hangkártyájuk és egy darab mikrofonjuk. Csakhogy elfelejtik hogy a nyersanyag még semmit sem jelent, a kulcs az az utómunka lesz, a végeredményt az határozza meg. Természetesen a technikai háttér is fontos, de személyes munkáimból tudom hogy van olyan hogy a legkezdetlegesebb technikával is sikerülhet jobb végeredményt elérni mint egy komolyabbal.
    Sokakat láttam körülöttem akik belevágtak mert van egy "Vonal6" márákájú hangkártyám, és az a világ, "majd mi megcsináljuk", de hallás nélkül azért nehéz.
    Szóval tetszik a cikk, támogatom az ilyet, és szinte minden betűjével egyet tudok érteni. :)

    VálaszTörlés
  2. „...Csakhogy elfelejtik hogy a nyersanyag még semmit sem jelent, a kulcs az az utómunka lesz...”
    nem-e esetleg fordítva van? A nyersanyag az alap, amire építesz. Van még több is, de ez ütötte meg a szemem...

    VálaszTörlés
  3. Dede, arra építesz, de lehetnek neked űberprofi hangsávjaid, hogyha nem tudsz velük mit kezdeni... Itt arra a sok egyénre gondoltam akik úgy gondolják hogy elég megvenni egy 200 ezres hangkártyát és akkor ők már profi hangmérnökök, közben a végeredményen meg egyáltalán nem hallani hogy egy 200ezres hangkártyával vették fel, mert fogalmuk sincs hogy mit hogyan kellene, és nincs hozzá zenei hallásuk. Emellett lehet hogy egy gyengébb technikával előállított hangsávból valaki akinek van valami hallása hozzá jobb végeredményt készít. Csak erre céloztam vele, nem állítottam hogy sz@rból lehet várat építeni. :)

    VálaszTörlés
  4. Jó kis írás. Sokat segíthet, aki belecsöppen ebbe a világba. Én egy kicsit azzal a dobfelvétellel nem értek 100% egyet! Ugye itt most nem egy profi dob felvételéről beszélgetünk. Én elég sok dobost vettem fel elektromos dobbal, midibe. Tapasztalat: az esetek többségében működik, de a midi szeret néha akadozni, megtorpanni, főleg ha gyorsat üt az emberünk. A velocity értékek elég kacifántos dolgokat tudnak művelni. Volt olyan dobos, aki nem tudott és nem is volt hajlandó villanydobon játszani, vagy más kiépítésű volt a dobja, mint egy alap szerkó.
    No de! Én amire most esküszöm az a következő:
    jön a dobos. Nincs is nagyon extra dobja, szóval a profi dobsound itt már elveszett (és ha még elkezd dobolni). A mikrofonpark se túl nagy extra. Sőt. Sorolom: Egy viszonylag olcsóbb SAMSON lábdob mikrofon, pergőn felül Shure SM-57, alul sodronynál Audiotechnika PRO63, tamokon Soundsation (mondjuk, hogy No Name) olcsó dinamikus mikrofonok, lábcinen SAMSON Q1 kondi miki, overheadnek pedig AKG C1000 és C2000. Szóval elég szedett- vetett a társaság. De! Jó elhelyezéssel tisztességes felvételt lehet vele készíteni. EQ, Compressor és a trükk a DRUMAGOG! Egy software dob triger, amit bármelyik sávra ráhúzhatsz. Trigerelheted bármelyik dobhangot akár önmagával is, de hangmintával is nagyon korrekt velocity beállítási lehetőségekkel. A legjobb, ha a felvett hang mellé kevered a triggeretet. Nekem jó dobfelvételek születtek ezzel a technikával egy egyszerő DIGI002 hankarival. Remélem okoskodásommal sikerült kicsit kiegészíteni ezen kiválló írást, azok számára, akik mégis kacérkodnak egy dobfelvétellel. Szívesen meg is mutatom, akit érdekel.

    VálaszTörlés